loading...

iranembberlin97

iranembberlin97

بازدید : 308
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

آقاي زنگنه در مصاحبه با نشريه اقتصادي هندلزبلات آلمان: ما خواهان صادرات نفت و گاز بدون محدوديت هستيم

آقاي زنگنه وزير نفت ايران كه اين بار به دليل توافقات اخير با دست پر به مصاحبه با خبرگزاري ها و رسانه ها مي رود اين بار در مصاحبه با نشريه اقتصادي هندلزبلات آلمان از خواسته هاي ايران مي گويد. اين مصاحبه را در سايت سفارت ايران در برلين تقديم حضورتان مي كنيم.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

- هندلس‌بلات: جناب آقاي وزير، ايران به دليل تحريم‌ها سال‌ها ناچار بود تا توليد نفت خود را به شدت كاهش دهد. اكنون شما قصد داريد مجدداً به توليد كامل بپردازيد. آيا اين امر قيمت نفت را مجدداً تحت فشار قرار نخواهد داد؟

زنگنه: ما مي‌خواهيم نقشي مهم در تامين مطمئن انرژي در جهان ايفا كنيم. ما در پي كسب سهمي مطابق با ذخاير نفت و گاز خود هستيم.

- بنابراين انتظار داريد كه در بازار نفت و به همين ميزان هم براي گاز ده درصد سهم داشته باشيد .

ايران، آن طور كه شركت «بي پي» هم تاييد كرده است، با داشتن 8/33 بيليون مترمكعب گاز، بزرگترين ذخيرة گاز جهان را در اختيار دارد و از اين حيث بر روسيه هم پيشي گرفته است. ذخاير نفت ما هم به 157 بيليون بشكه بالغ مي‌گردند. تحريم‌ها گرچه ما را رنجور كردند اما ما توانستيم بر آنها فائق بياييم.

- كشور شما تا چه اندازه به خاطر تحريم‌ها متحمل زيان شده است؟

ما حدود 60 درصد از صادرات نفت خود را از دست داديم. به ما اجازه داده نشد فن‌آوري استخراج را از غرب وارد كنيم. اما در عوض توليد داخلي را در بسياري موارد جايگزين كالاهاي وارداتي كرديم. ما با پايان تحريم‌ها بيش از گذشته قدرتمند خواهيم بود. تا سه سال ديگر روزي 7/5 ميليون بشكه نفت توليد خواهيم كرد. توليد فعلي ما 8/3 ميليون بشكه در روز است.

- فكر مي‌كنيد تحريم‌ها عليه ايران چه زماني لغو شوند؟

اميدواريم كه تا آخر ژوئن به توافق برسيم.

- آيا گمان مي‌كنيد كه ايران دوباره مجاز گردد به طور كامل نفت صادر كند و يا اين كه لغو گام ‌به گام تحريم‌ها واقع‌گرايانه‌تر به نظر مي‌رسند؟

ما مي‌خواهيم نفت و گاز خود را بدون هيچ‌گونه محدوديتي به فروش برسانيم و پول‌هاي مسدود شدة ايران را پس بگيريم و با آنها فن آوري لازم را خريداري كنيم كه براي صنعت نفت خود بدانها نياز داريم. اگر تحريم‌ها در بخش‌هاي نفت و امور مالي بلافاصله لغو نشوند، پس چه نيازي داريم كه در دعواي اتمي سازش كنيم؟ اين را چطور مي توانيم به ملت خود بقبولانيم؟

- اما در اين صورت بعيد نيست كه قيمت نفت شديدتر تحت فشار قرار گيرد.

قيمت فعلي نفت براي همه براي ما به عنوان توليدكننده و همچنين براي مشتريان نامناسب است. چرا كه با اين درآمد حاصل از فروش، در ميادين نفتي آينده كمتر سرمايه گذاري مي‌شود. در نتيجه كمبود نفت ايجاد مي‌شود و آنوقت يك جهش قيمت شديد بروز خواهد كرد. ما هم براي توليدكنندگان و هم مصرف‌كنندگان به يك ثبات درازمدت نياز داريم.

- پس به عقيدة شما قيمت نفت بايد در چه حدودي باشد؟

70 تا 75 دلار براي هر دو طرف مناسب است. در حال حاضر بازار خيلي سياسي شده‌است.

- مقصودتان سياست نفتي عربستان سعودي است كه براي بالابردن قيمت نفت حاضر به كاهش توليد خود نمي‌شود؟

من نمي‌خواهم مستقيماً كشوري را مسئول اعلام كنم. اما كاملاً واضح است كه بازيگري در بازار است كه اعمال فشار مي‌كند تا قيمت نفت و آنهم فقط به دلايل سياسي افزايش نيابد.

- اما بازگشت ايران به بازار هم خود احتمالاً موجب سقوط بيشتر قيمت نفت خواهد شد.

تمام توليدكنندگان بايد روي بازگشت ايران به بازار حساب كنند و خود را با آن مطابقت دهند. كسي كه در دورة كاهش صادرات ما توليد بيشتري داشته است، اكنون بايد از حجم صادرات خود بكاهد. تحريم‌ها فقط براي زمان محدودي بودند و اكنون بايد درها دوباره به روي نفت ايران باز شوند. اما ما منتظر آن نخواهيم ماند. ما صادر خواهيم كرد. اين براي ايران قابل قبول نيست كه علي رغم برخورداري از سومين ذخاير نفتي در جهان كمتر از عراق و كويت نفت صادر كند.

- يك موضوع ديگر گاز است. آيا كشور شما اكنون كه گازپروم روسيه بيشتر به سمت چين منعطف شده‌است، قصد آن دارد كه مشترياني در اروپا بيابد و يا اين كه خط لوله نصب كند؟

اولويت صنعت گاز ما تامين گاز براي اقتصاد داخلي و نيز صدور آن به همسايگان مان بطور مثال: پاكستان، هند و عراق است. آسيا براي ما از جذابيت بيشتري برخوردار است.

- چرا؟

در اروپا قيمت‌هاي گاز بسيار نازل هستند. براي كشيدن خط لوله بايد مجوزهاي بسيار گرفت، قراردادهاي گوناگون ترانزيت منعقد كرد و عوارض ترانزيت پرداخت. آسيا براي ما بيشتر از اروپا جذابيت دارد. درآمد خاص ما از آن طريق بسيار جزيي خواهد بود. شايد اين وضع با گاز مايع LNGزماني عوض شود.

- اما پروژة بزرگ LNGشما كه دچار مشكل شده است.

بله، دولت آلمان زيمنس را از تحويل كمپرسور براي پروژة LNGايران منع كرده و همچنين اجازه نمي‌ دهد كه لينده به ما تكنيك‌هاي سردكنندة مورد نياز را تحويل بدهد. اميدواريم كه اين وضع سريعاً تغيير يابد.

- آيا ايران پس از خاتمة تحريم‌ها در بخش نفت و گاز درها را به روي سرمايه‌گذاران خارجي هم خواهد گشود؟

ما هم اكنون با شركت هاي بين المللي انرژي در حال مذاكره هستيم. من در ماه سپتامبر مدل جديدي را براي فعاليت هاي خارجي در بخش هاي نفت و گاز ارائه خواهيم كرد. ما قصد داريم شركت هاي قابل اطمينان و پيشرو در فن‌آوري و نيز داراي احساس مسئوليت را نزد خود جلب كنيم.

- آيا اين امر در مورد شركت‌هاي آلماني هم صادق است؟ در صنايع آلمان ابراز نگراني مي‌شود كه پس از خاتمه‌يافتن تحريم‌ها براي شركت هاي آمريكايي ارجحيت قائل شويد.

ما طي سال‌هاي آينده 180 ميليارد دلار را به صنايع نفت و گاز و به خصوص براي توسعة صنعت پتروشيمي اختصاص خواهيم داد. در اين امور شركت‌هاي آلماني سنتاً نقشي پيشرو ايفا خواهند كرد. آلمان وجهة بسيار خوبي نزد ما دارد، به خصوص در زمينة مسائل زيست‌محيطي، انرژي‌هاي تجديدپذير و افزايش بهره‌وري از انرژي. اما شركت هاي آلماني هم بايد در پروژه هاي استخراج هم بيشتر فعال شوند.

- بنابراين شركت هاي آلماني هم در ايران شانس دارند، گرچه به علت تحريم‌ها مجبور بودند خود را كنار بكشند؟

بله، زيرا ما نمي‌خواهيم گذشته را به رخ بكشيم. ما به جلو نگاه مي‌كنيم و اميدواريم كه دست اندركاران سياست آلمان هم همين كار را بكنند. سياست بايد دست صادرات آلمان را كه تاكنون متوقف شده بود، سريعاً باز بگذارد. ما به شركت‌هاي آلماني خيرمقدم مي‌گوييم.

- و چه اتفاقي رخ خواهد داد چنانچه تحريم‌هاي عليه ايران لغو نگردند؟

آن وقت پروژه‌هاي خود را به تنهايي اجرا خواهيم كرد.

- جناب وزير از اين مصاحبه بسيار سپاسگزاريم.

بازدید : 227
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

گور 3750 متر دنا مربوط به كوهنورد آلماني عاشق دنا و ايران

گور يك آلماني در ارتفاع 3750 متري دنا

شايد كمتر كسي اطلاع داشته باشد كه تابلو فلزي گوري كه در ارتفاع 3750 متري كوه دنا قرار دارد متعلف به كيست. اين گور كه در كنار چشمه پونه اي واقع شده داراي يك تابلو فلزي است كه دو بيت شعر و يك جمله كوتاه نوشته شده است اما خيلي‌ها نمي‌دانند اين گور متعلق به كيست و چرا اينجا و در اين ارتفاع بلند دفن شده است

اين گور كوچك و ساده متعلق به يك كوهنورد آلماني عاشق دنا و ايران است. نامش «رلف هنكلس» بود. يك فيزيكدان اهل و متولد آلمان. جسد نه، اما خاكستر جنازه سوزانده‌شده رلف هنكلس فيزيكدان آلماني 12 سال پيش با همكاري سفارت ايران در برلين و تعدادي از مردم محلي شهر سي‌سخت در استان كهگيلويه‌وبويراحمد، كه نزديك‌ترين شهر به قله‌هاي دنا است، در اين نقطه به خاك سپرده شد.

رلف هنكلس فقط يكي از صدها كوهنوردي است كه از حدود 70 سال پيش به اين سو، هر سال براي صعود به مجموعه‌ قله‌هاي بالاي چهار هزار متري دنا راهي ايران و اين استان مي‌شوند. سفر و صعود او اما تفاوتي بزرگ با ديگر كوهنوردان داشت، رلف هنكلس اولين‌بار بيشتر از 40 سال پيش به ايران آمد، ابتدا از قلعه بابك و الموت ديدن كرد و سپس راهي دنا شد، اما اين سفر پاگيرش كرد و پس از آن بيشتر از 20 بار ديگر براي ديدن و بالارفتن از دنا به ايران آمد.

زواره نيك‌اقباليان، پژوهشگر ساكن همين شهر و نويسنده كتاب «دنا نام‌ها و يادها» كه با كوهنوردان خارجي بسياري براي صعود از دنا همكاري و آنها را راهنمايي كرده است، از ابتداي حضور رلف هنكلس در ايران و پاي كوه دنا با او آشنا بوده است.

نيك‌اقباليان درباره او مي‌گويد: «آقاي رلف هنكلس عاشق شرق و مولانا و گويي در پي پيداكردن گمشده‌اي بزرگ بود. پيش از آنكه به ايران بيايد و با دنا آشنا شود، مدتي در تركيه بود اما به گفته خودش، گمشده‌اش را آنجا پيدا نكرد و در ادامه راهي ايران شد. پس از آمدن به ايران ابتدا به قلعه بابك و الموت رفت و بعد راهي دنا شد و انگار همان چيزي را كه دنبالش مي‌گشت اينجا يافته بود. مدت‌ها اينجا ماند و پس از آن نيز هميشه، چه پيش از انقلاب و چه بعد از آن، دوباره و چندباره براي ديدن و صعود به دنا مي‌آمد، تا اينكه حدود 15 سال پيش، پس از آنكه در آلمان به تشخيص پزشكان معالجش متوجه ابتلاي خود به بيماري سرطان مي‌شود و به او مي‌گويند به بهبود و درمانش اميدي نيست، به فرزندانش وصيت مي‌كند حتماً جنازه‌اش را در كوه دنا دفن كنند.

نيك‌اقباليان در ادامه در رابطه با چگونگي دفن او در دنا نيز مي‌گويد: «بعد از آنكه رلف هنكلس به دليل سرطان از دنيا رفت، اعضاي خانواده‌اش تلاش كردند براي عمل به وصيتش او را در دنا دفن كنند، با‌اين‌حال به دليل مخالفت‌ها و مشكلاتي كه در زمينه انتقال جنازه و دفن در دنا پيش آمد، درنهايت ترتيبي داده شد تا همان‌جا در آلمان جنازه او سوزانده شود و خاكسترش را با همكاري سفارت ايران در برلين به ايران فرستادند و به سي‌سخت منتقل كردند. اينجا در سي‌سخت نيز با همكاري جمعي از اهالي و كوهنوردان آشنا به منطقه، خاكستر به ارتفاعات دنا منتقل شد و در كنار چشمه پيدني، كه از چشمه‌هاي معروف در يكي از مسيرهاي اصلي صعود به دناست، به خاك سپرده و روي مزارش نيز قطعه‌شعري نوشته شد.

نيك‌اقباليان، همچنين مي‌افزايد: «البته آقاي رلف هنكلس تنها آلماني شيفته دنا نيست. حدود 10 سال پيش نيز كوهنورد ديگري از اهالي همين كشور، كه براي صعود به دنا آمده بود، هنگام پايين‌آمدن از قله، در ادامه مسير به يكي از روستاهاي كوهپايه دنا به اسم روستاي لما مي‌رود و شب را همان‌جا مي‌ماند، درنهايت وقتي براي خداحافظي از روستا آماده مي‌شد، متوجه مي‌شود مدرسه اين روستا مناسب نيست و ساختماني مخروبه و قديمي است و تصميم مي‌گيرد به پاس قدرداني از ميهمان‌نوازي اهالي اين روستا براي آنها مدرسه‌اي بسازد كه در ادامه با هماهنگي با استانداري و سازمان نوسازي مدارس، در همين روستا مدرسه‌اي مجهز و نوساز ساخت؛ مدرسه‌اي كه اين كوهنورد آن را به‌نام دخترش اليزابت‌رز نام گذاشت».

به گفته اعضاي هيأت كوهنوردي استان كهگيلويه‌وبويراحمد، هرساله حدود 600 تا هزار كوهنورد خارجي از كشورهاي مختلف، كه بيشتر آنان از كشورهاي اروپايي هستند، راهي استان كهگيلويه‌وبويراحمد مي‌شوند تا به دنا صعود كنند. آنها به نقل از اين كوهنوردان مي‌گويند يكي از اصلي‌ترين موانع پيش‌روي حضور آنان و ديگر هم‌نوردان‌شان براي صعود به دنا، مشكلات و سختي‌هاي مربوط به صدور ويزا و رواديد است و اگر اين مشكل برطرف يا تسهيل شود، بر تعداد كوهنورداني كه براي صعود به دنا به ايران خواهند آمد، بسيار افزوده خواهد شد.

دنا را بهشت كوهنوردان مي‌خوانند. رشته‌كوه دنا، بلندترين كوه و بزرگ‌ترين چين‌خوردگي رشته‌كوه بزرگ زاگرس محسوب مي‌شود و خط‌الرأسي به طول تقريبا 90 كيلومتر دارد و بين سه استان كهگيلويه‌وبويراحمد، اصفهان و فارس واقع شده است. اين رشته‌كوه زيبا 49 قله بالاي چهارهزارمتر دارد. دنا با بزرگ‌ترين مجموعه قله‌هاي چهارهزار متري در ايران، همچون گوهري بي‌همتا در ميان رشته كوه‌هاي ايران مي‌درخشد. درباره دنا يك اشتباه عاميانه وجود دارد؛ دنا يك قله نيست بلكه يك رشته‌كوه است. دنا از شمال‌غربي تا جنوب شرقي كشيده شده است كه به سه رشته اصلي و يك رشته فرعي عمودي توسط سه گردنه، بيژن، مورگل غربي و پوتك تقسيم مي‌شود.

رشته مركزي دنا از گردنه بيژن به ارتفاع سه‌ هزار و 200 متر تا گردنه مورگل غربي به ارتفاع چهار هزار و صد متر ادامه دارد و 18 قله بالاي چهار هزار متر دارد، بلندترين قله رشته دنا و همچنين رشته بزرگ زاگرس قله قاش مستان يا بيژن 3 است. قلل ديگر اين رشته از گردنه بيژن به ترتيب عبارتند از: بَرد آتش، سي‌چان 1، 2 و 3، حوض‌دال، كرَ سُمي شرقي، كَر سُمي غربي، تنگه راه (حرا)، بيژن 1 (ماش)، كپيري، بيژن 2 (برج آسماني)، قِزِل قُله، هِرم، كيخسرو، بن رو، بيژن 3 (قاش مستان)، قبله، مورگل، مورگل غربي (پازنك) و مورگل شمالي.

در جناح مركزي دنا، قله مورگل نيز از محور روستاي كرمي در كنار جاده ياسوج - ميمند مي‌توان در مسير رودخانه كره تا نومون اول رسيد و از مسير تنگ زولدون از ديواره زير قله صعود كرد و ابتدا به قله كل گردل رسيد و سپس به سمت شرق و از روي خط‌الرأس‌ اصلي حركت كرد و به قله مورگل (دومين قله دنا) به ارتفاع چهار هزار و 425 متري رسيد. از ديگر قله‌هايي كه در جبهه مركزي قرار دارند و از جنوب و از مبدأ سي‌سخت مي‌توان به آنها صعود كرد، سي‌چاني و برد آتش هستند كه از دو مسير گردنه بيژن و دره‌سي چاني قابل‌دسترسي‌اند كه در مدت يك روز مي‌توان به آنها صعود كرد.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

بازدید : 238
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بررسي راه هاي توسعه همكاري بين خبرگزار هاي ايران و آلمان

در نشستي كه به همت سفارت ايران در برلين بين آقاي محمد خدادي مدير عامل سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) و سون گوسمان از مديران خبرگزاري آلمان (د. پ. آ.) و با حضور جناب آقاي ماجدي سفير ايران در برلين برگزار شد راه‌هاي همكاري‌ خبرگزاري هاي ايران و آلمان مورد بررسي قرار گرفت.

دراين ملاقات خدادي نقش خبرگزاري هاي دوكشور در توليد، انتشار و تبادل اطلاعات موثق را جهت شناخت متقابل بويژه در زمينه‌هاي اقتصادي و صنعتي ضروري خواند و بر ضرورت تبادل تجربيات و توليدات نوين ميان مديران و كارشناسان دو طرف تاكيد نمود.

سون گوسمان نيز دراين ملاقات با اشاره به قدمت، تجربيات و سوابق همكاري خبرگزاري ايران وآلمان از همكاري ايرنا و د. پ. آ. به عنوان يك ضرورت در مسير توسعه مناسبات دوكشور ياد كرد و اعلام نمود خبرگزاري آلمان عزم جدي براي توسعه همكاري‌هاي همه جانبه با ايرنا دارد. وي تبادل خبر، توليدات چند رسانه اي، همكاري‌هاي آموزشي و كمك به پوشش خبري دفاتر ايرنا در برلين و د. پ. آ. در تهران را مورد تاكيد قرارداد.

دراين ملاقات سفير جمهوري اسلامي ايران نيز دوره جديد همكاري خبرگزاري هاي ايران و آلمان را بسترساز توسعه روابط دو كشور و يك ضرورت جدي براي شناخت بخش‌هاي مختلف دو كشور از يكديگر دانست و حمايت همه جانبه سفارت كشورمان را از همكاري‌هاي رسانه‌‌هاي ايران و آلمان اعلام داشت.

مديرعامل سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي به دعوت رسمي آقاي گوسمان خبرگزاري آلمان به برلين سفر نمود و در اين سفر علاوه بر ملاقات با وي با مديران ارشد برخي ديگر از رسانه‌هاي آلماني نيز ملاقات كرد.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

بازدید : 224
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

كاوشگري در اعماق آب

كارگاه كاوشگري در اعماق آب از سوي سازمان باستانشناسي آلمان در چارچوب تفاهم نامه في مابين با سفارت ايران در برلين به منظور آموزش پژوهش هاي دريايي در برلين برگزارگرديد و در اين كارگاه مجموعا 4 تن از محققين جوان ايراني كه در زمينه كاوشگري هاي باستاني فعاليت دارند با فنون و دستاوردهاي روز پژوهشهاي زير آب آشنا شدند.

خانم دكتر چوبك رئيس پژوهشكده باستانشناسي ايران كه سرپرستي گروه اعزامي را بر عهده داشتند به همراه خانم ابيانه بخش بين الملل پژوهشكده و خانم تومالسكي نماينده سازمان باستانشناسي آلمان در ايران با جناب آقاي ماجدي سفير سفارت جمهوري اسلامي ايران در برلين ديدار نمودند و ضمن ارائه گزارشي مختصر در خصوص فعاليت هاي مجموعه باستانشناسي و تشكر از همكاريهاي تنگاتنگ سفارت برلين در راستاي عملياتي نمودن مفاد يادداشت تفاهم في مابين، اظهار داشتند با توجه به ظرفيت هاي بسيار خوب در حوزه فعاليت هاي باستانشناسي در ايران و همكاري هاي موثر و مفيد متخصصين آلماني بويژه اقدامات نماينده آلمان در ايران اميد است با گسترش تبادلات دانشجويي و برگزاري سمينارهاي مشترك با مراكز و دانشگاههاي آلمان شاهد ارتقاي بيش از پيش اين در حوزه مطالعات و پژوهشهاي باستانشناسي باشيم.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

بازدید : 237
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

ايران خودرو ديزل با دايملر بنز توافق كرد

با تلاش هاي جناب آقاي ماجدي رايزن فرهنگي سفارت ايران در برلين اولين قرار داد پسابرجام ايران خودرو ديزل با شركت دايملر بنز به منظور توليد و فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري امضا شد.

اين قرار داد در شهر ورث(Worth) و با حضور جناب آقاي ماجدي سفير جمهوري اسلامي ايران در سفارت برلين ، مهندس صالحي نيا معاون امور صنايع وزارت صنعت، مهندس يكه زارعمدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو و تعدادي از مديران ارشد شركت دايملر بنز در محل شركت توليد كاميون دايملر تراك بنز بسته شد.

آقاي ماجدي ضمن تاييد تلاش سفارت ايران در برلين براي عقد اين قرار داد ابراز اميدواري كرد كه اين قرار داد فصل جديدي در روابط تجاري ايران و آلمان باشد. همچنين مديران عامل هر دو شركت بنز و دايملر تراك اين قرار داد را سر اغاز عقد قرارداد هاي مشترك ديگر در زمينه هاي مختلف توليدي ديگر مانند خودروهاي سبك دانستند.

مفاد اين قرار داد تجاري در راستاي ايجاد يك شركت مشترك ايراني الماني با مديريت ايران خودرو و مرسدس بنز براي ارائه خدمات فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري است. در واقع ايران خودرو به عنوان نماينده انحضاري شركت دايملر تراك بنز در ايران متولي فروش و خدمات پس از فروش اين شركت در ايران خواهد بود.

ضمن اينكه قرار است شركت دومي نيز راه اندازي شود كه وظيفه توليد را عهده دار خواهد بود و قرار است نسل فعلي و نسل آينده كاميون آكتروس از جمله توليدات اين شركت باشد. آكتروس در نسل فعلي تا سال 2019 توليد خواهد شد و پس از آن يعني از سال 2019 به بعد نسل جديد اين خودرو با استانداردهاي روز به بازار عرضه خواهد شد.

طبق برنامه هاي توافق شده شركت توليدي داخلي مشترك قرار است در سال اول توليد 20 درصد و در صورت استقبال مردم و صرفه اقتصادي تا 50 درصد هم مي تواند اضافه شود.

كاميون مرسدس بنز اكتروس از پيشرفته ترين كاميون هاي توليدي در دنيا است كه به كنترل كننده هاي الكترونيكي موترو، تكنولوژي سه سوپاپه، توربو شارژ، اينتر كولر، سيستم انژكتوري هشت نازلي، ترمز ديسكي، ترمز هاي پنوماتيكي، ترمز هوشمندمجهز به ABS و ASR ، قفل عرضي ديفرانسيل، خنك كننده گيريبكس، تثبيت كننده سرعت، سيستم هشدار دهندده ديجيتالي، قفل باك و فيلتر جدا كننده اب از سوخت و ... مي باشد.

مطابق با قرارداد منعقد شده ساخت اين نوع كاميون براي جايگزيني با محصولات فعلي در دستور كار قرار خواهد گرفت . ضمن اينكه شركت ايران خودرو ديزل اعلام كرده كه قصد دارد در آينده نزديك قرارداد ساخت موتور را هم به اين قرار داد اضافه كند.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

بازدید : 239
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

قديمي ترين نسخه قرآن مربوط به سرآغاز اسلام در دانشگاه توبينگن آلمان

پس از مدت ها تلاش و مطالعه بر روي نسخه هاي مختلف قرآن در جهان دانشمندان به اين نتيجه دست يافته اند كه به احتمال فراوان قرآني كه در دانشگاه توبينگن آلمان نگهداري مي شود قديمي ترين قرآن شناخته شده جهان و متعلق به دوران آغاز دين اسلام است.

كارشناسان پس از مطالعه سه برگ از قرآني قديمي به اين نتيجه رسيده‌اند كه تاريخ نگارش آن به قرن هفتم ميلادي يا سرآغاز اسلام برمي‌گردد. قرآن يادشده از ۱۵۰سال پيش در خزانه كتابخانه دانشگاه توبينگن نگه‌داري مي‌شود، اما تاكنون كسي به قدمت و اهميت آن پي نبرده بود.

نسخه‌شناسان با استفاده از تكنيك‌هاي تازه دريافته‌اند كه قرآن مزبور به احتمال بالاي ۹۵درصد، در سال‌هاي ۶۴۹تا ۶۷۵ميلادي تحرير شده است. يعني تنها ۲۰تا ۴۰سال پس از وفات حضرت محمد، پيامبر اسلام.

بدين ترتيب اين قرآن احتمالا قديمي‌ترين متن موجود از كتاب مقدس مسلمانان است. متن روي پوستي محكم و مرغوب نوشته شده كه توانسته صدها سال دوام بياورد. دست‌نوشته قسمت پيوسته و بزرگي از كتاب مقدس مسلمانان را در بر دارد: از آيه ۳۷سوره هفدهم تا آيه ۵۷سوره سي و ششم.

يك سخنگوي كتابخانه دانشگاه توبينگن گفت كه تنها با استفاده از تكنيك‌هاي كامپيوتري و روش‌هاي علوم طبيعي، تعيين عمر متن يادشده ممكن شده است. تاكنون گمان مي‌رفت كه اين قرآن به قرن‌هاي هشتم يا نهم ميلادي يعني سده‌هاي دوم و سوم هجري برمي‌گردد.

آگاهي ديگري كه در حد احتمال به دست مي‌آيد اين است كه قرآن مزبور به خط علي بن ابي‌طالب، اولين امام شيعيان باشد. اين حدس از آنجا قوت مي‌گيرد كه امام علي در صدر اسلام يكي از نادر افراد باسواد بود كه گفته مي‌شود "حافظ" بود؛ يعني قرآن را از بر داشت.

پروژه "كورانيكا"ي دانشگاه توبينگن(Coranica)، مسئوليت ارزش‌يابي قرآن يادشده و چندين متن كهنه را به عهده دارد. چند مؤسسه مطالعات علمي در اين پروژه شركت دارند، مانند "آكادمي دست‌نوشته‌ها و مكاتبات پاريس" و "آكادمي علوم براندنبورگ" در برلين. پروژه از حمايت انجمن پژوهش‌هاي آلمان و بنياد ملي تحقيقات علمي فرانسه برخوردار است.

در تحقيقات گسترده‌اي كه با هدف بازشناسي و تبارشناسي قرآن صورت مي‌گيرد، دريافتن سير پيدايش و تطور قرآن در بستر تاريخي و با تكيه بر "شواهد مادي" آن دوره مورد نظر است.

در اين تحقيقات كارشناسان مي‌كوشند در كنار واكاوي و تحليل شيوه‌ خط و نگارش، با وارسي جنس دست‌نوشته، قدمت آن را هرچه دقيق‌تر مشخص كنند.

انستيتوي مطالعات اشعه‌اي دانشگاه زوريخ با استفاده از روش تشعشعات كربنيك كه در تعيين قدمت آثار باستاني به كار مي‌رود، در ارزيابي قرآن يادشده نقش مهمي ايفا كرد. عناصر كربنيك با گذشت زمان در مواد آلي به ميزان بسيار اندكي ايزوتوپ‌هاي حاوي راديواكتيو باقي مي‌گذارند. با بررسي اين مواد مي‌توان قدمت و عمر اشياء را با دقتي بالا تعيين كرد.

اوراق قرآن يادشده به خط كوفي است كه يكي از قديمي‌ترين خط‌ها در زبان عربي به شمار مي‌رود. متن يادشده به يكي از انواع قديمي‌تر اين خط كه به "حجازي" معروف بوده ، نوشته شد است .

به گفته دانشگاه توبينگن، نمونه‌اي از قرآن قديمي در پاييز آينده در نمايشگاهي در شهر انتورپ در هلند به تماشا گذاشته مي‌شود.

قرآن يادشده در سال ۱۸۶۴در خاورميانه خريداري و به آلمان منتقل شد و از آن موقع در مخزن كتاب‌هاي خطي كتابخانه توبينگن نگه‌داري مي‌شود.

نسخه‌هاي قرآن‌ دست‌نويس كتابخانه دانشگاه توبينگن هم در خزانه كتاب‌هاي عتيقه و برخي از آن‌ها همچنين به طور ديجيتال در اينترنت در اختيار پژوهشگران قرار دارند.

براي اطلاع از آخرين اخبار مرتبط با ايران و جهان به سايت سفارت ايران در برلين مراجعه فرماييد.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

بازدید : 214
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

فيلم رفتن اين بار نامزد جايزه سينه ويژن مونيخ

سي و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم مونيخ براي سي و دومين بار ميزبان برادران محمودي با ارائه فيلم «رفتن» براي شركت در بخش مسابقه سينه ويژن است.



جشنواره بين المللي فيلم مونيخ به بزرگترين جشنواره فيلم تابستاني در اروپا مشهور است كه فيلم سينمايي «رفتن» با يازده فيلم ديگر از سراسر جهان براي دريافت جايزه ۱۲ هزار يورويي جشنواره رقابت كرده است.

فيلم سينمايي كه ۲ جايزه بهترين كارگرداني فيلم از جشنواره «بوسان» و بهترين بازيگر زن از جشنواره مراكش را در كارنامه دارد، ماه گذشته در آخرين حضور بين المللي خود موفق به دريافت جايزه بهترين فيلم از جشنواره «تريپولي» لبنان شد.

جشنواره فيلم مونيخ از ۲۲جون الي ۱جولاي برابر با ۱ الي ۱۰ تير با حضور بزرگان سينماي جهان در شهر مونيخ آلمان برگزار مي شود و فيلم «رفتن» با حضور كارگردان فيلم؛ نويد محمودي در اين جشنواره ۲ نمايش خواهد داشت كه در پايان هر ۲ نمايش، جلسه پرسش و پاسخ با حضور مردم و خبرنگاران برگزار خواهد شد.

براي ديدن مطالب مشابه به سايت سفارت ايران در برلين مراجعه فرماييد

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

بازدید : 230
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

فيلم كوتاه 999999999 بهترين فيلم تجربي جشنواره اطراف آلمان

كريم عظيمي فيلمساز موفق و تهيه كننده فيلم 999999999 در انجمن سينماي جوانان استان اردبيل توانست جايزه بهترين فيلم تجربي جشنواره اطراف آلمان را به دست بياورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان از اردبيل، مير دولت موسوي، مدير انجمن سينماي جوانان استان اردبيل گفت: اين فيلم كوتاه پيش از اين نيز چندين جايزه از جشنواره هاي معتبر ملي و بين المللي كسب كرده است.

وي بيان كرد: جشنواره اطراف آلمان كه جشنواره مستقل آنلاين مي باشد فيلم‌هاي كوتاه، مستند، ‌انيميشن، موزيك ويديو و... را به صورت ماهيانه در شهرهاي مختلف اروپايي به رقابت مي‌گذارد.

وي اضافه كرد: فيلم 999999999همچنين در جشنواره بين المللي رم ايتاليا نيز جز آثار راه يافته به بخش مسابقه بوده و به نمايش در آمده است .

فيلم ۹۹۹۹۹۹۹۹۹ ساخته كريم عظيمي در جشنواره فيلم طلايي لندن نيز به عنوان بهترين فيلم ماه مي انتخاب شد.

جشنواره فيلم طلايي لندن ماهانه برگزيدگان خود را معرفي مي‌كند و برگزيدگان هر ماه به رقابت اصلي كه در ماه ژانويه برگزار مي‌شود، راه پيدا مي‌كنند.

سفارت ايران در برلين اين موفقيت را به ايشان و جامعه هنري ايران تبريك مي گويد.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

بازدید : 357
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

وقتي داستان شنگول و منگول و حبه انگور براي داستان شناس آلماني مهيج مي شود.

اولريش مارزلوف پروفسور و ايران شناس آلماني در مصاحبه با ايسنا از علاقه خود به داستان شنگول و منگول و حبه انگور گفت و اينكه چقدر دوست دارد بتواند ويزاي بلند مدت ايران را بگيرد.

متن گفت‌وگو با اين ايران‌شناس آلماني و پژوهشگر قصه‌هاي عاميانه كه فارسي را بسيار خوب و روان صحبت مي‌كند در سايت سفارت ايران در برلين را مي توانيد در ادامه ملاحظه فرماييد.

- شروع فعاليت‌تان در حوزه ادبيات فارسي پيرو سفري است كه به ايران علاقه‌مند مي‌شويد و در رشته خاورشناسي تحصيل مي‌كنيد. انگيزه‌تان به عنوان يك آلماني براي انتخاب اين حوزه به عنوان كار، تحصيل و پژوهش چه چيزي بوده است؟ از حال و هواي آن دوران، دوران جواني خود، بگوييد.

- از زمان كودكي به يادگيري زبان علاقه‌مند بودم و به آشنايي با فرهنگ‌هاي ملل مختلف علاقه داشتم؛ البته كشورهاي غيراروپايي. در دبيرستان اول زبان انگليسي را ياد گرفتم. سپس زبان لاتين را آموختم. زبان لاتين زبان سختي است به دليل اين‌كه زنده نيست و ديگر به اين زبان صحبت نمي‌كنند. در عين حال لاتين زباني بسيار سودمند است و اگر كسي اين زبان را به خوبي بلد باشد به راحتي مي‌تواند زبان‌هاي ديگري هم‌فاميل با لاتين همچون فرانسه، اسپانيايي، پرتغالي و ايتاليايي را ياد بگيرد. سپس در همان دوران زبان فرانسه را نيز آموختم.

در زمان جنگ سرد در كشور آلمان در شرايطي قرار داشتيم كه هر لحظه منتظر حمله از سمت شرق به كشورمان بوديم. در آن زمان آلمان به دو قسمت غرب و شرق تقسيم شده بود. آلمان غربي كشوري آزاد بود، اما آلمان شرقي سوسياليستي بود. با وجود اين‌كه مي‌دانستيم طرف ديگر ديوار نيز از نظر زبان، فرهنگ و تاريخ با ما يكي است اما نتوانستيم با هم زندگي كنيم. در اين زمان بود كه متوجه شدم دنيا بزرگ‌تر از آن است كه مي‌شناختم و كشورهاي ديگري در آسيا، آفريقا و آمريكا وجود دارند كه فرهنگ‌هاي آن‌ها در تاريخ بشريت نقش فوق‌العاده مهمي داشته‌اند.

اولريش مارزلف

زماني كه 12 سال داشتم الفباهاي زبان‌هاي مختلف مشرق‌زمين را از فرهنگ‌هاي عمومي جمع‌آوري كردم. از زبان چيني تنها با نگاه كردن و كپي كردن، براي خود فرهنگ زبان ساختم. همچنين فرهنگ زبان ميخي ساختم. خط زبان‌هاي مختلف را دوست داشتم نگاه كنم. اما به اين نتيجه رسيدم كه تنها از طريق كتاب‌ها آشنايي با فرهنگ‌ها كافي نيست و نياز به شناختن آن‌ها از نزديك است. در دوران دبيرستان اقتصاد آلمان قوي بود و كار بدون هيچ مشكلي پيدا مي‌شد. با وجود اين‌كه فن خاصي را بلد نبودم اما درآمد خوبي داشتم. زماني كه 16 ساله بودم در پست‌خانه كار مي‌كردم و پول پس‌انداز كردم.

بعد از پايان امتحانات دبيرستان به سمت هندوستان و ژاپن سفر كردم. مسافرتم هفت ماه به طول انجاميد. ابتدا با قطار به استانبول و سپس با اتوبوس غيررسمي به سمت هندوستان رفتم. زماني كه به ايران، تهران، رسيديم اتوبوس خراب شد و زماني كه اتوبوس را در تعميرگاه‌هاي خيابان اميركبير تعمير كردند اولين‌بار با ايران آشنا شدم. به افغانستان كه رسيدم از اتوبوس جدا شدم و به تنهايي به سفر خود ادامه دادم. از افغانستان به سمت پاكستان، سپس به هندوستان و بعد به مالزي، سنگاپور و ژاپن رفتم. دو، سه ماه در ژاپن ماندم. به دليل اين‌كه كار به سختي در آن‌جا پيدا مي‌شد و من فن خاصي را بلد نبودم، به آلمان بازگشتم تا كار كنم و پول جمع‌آوري كنم. دو سال بعد به قاره آفريقا سفر كردم كه اين سفر هم چند ماه طول كشيد.

پس از بازگشت به آلمان به اين نتيجه رسيدم كه ادامه تحصيل بدهم. به دليل علاقه به زبان و فرهنگ‌ها، رشته خاورشناسي را براي تحصيل انتخاب كردم. آن زمان رشته‌اي كلي بود، به ترتيب زبان و فرهنگ عربي، زبان و ادبيات فارسي پس از اسلام، زبان تركي، كردي يا زبان و فرهنگ‌هاي مختلف خاورزمين را آموزش مي‌دادند. دو نفر از اساتيدم ايراني بودند. عبدالجواد فلاطوري استاد راهنما بود و شمس‌الدين انوري زبان فارسي و خط نستعليق را به من آموزش داد. متقاضي رشته خاورشناسي در آن زمان كم بود و تعداد دانشجويان در دانشگاه كلن تنها به پنج تا 10 نفر مي‌رسيد.

زماني كه اساتيدم اشتياق و استدلالم را ديدند از من خواستند به ايران سفر كنم تا در آن‌جا تحصيلم را ادامه بدهم. در سال 1356 زماني كه سال سوم دانشگاه را سپري مي‌كردم به ايران سفر كردم و نزد غلامحسين يوسفي به دانشگاه فردوسي رفتم. آن زمان جو دانشگاه‌ها انقلابي بود و اكثر اوقات بسته بود. به همين دليل تصميم به سفر به نقاط مختلف ايران گرفتم. پس از سه، چهار ماه براي ادامه تحصيل به آلمان بازگشتم.

اولريش مارزلف

مهم‌ترين موضوع كه در ايران براي من اتفاق افتاد آشنايي با زبان فارسي بود و از آن‌جا كه مجبور بودم از صبح تا شب فارسي صحبت كنم ترس از صحبت كردن به زبان خارجي ريخت.

- آيا از همان زمان با اين تسلط به زبان فارسي صحبت مي‌كرديد؟

- به قول مارتين لوتر، بايد زبان را از مردم ياد گرفت. به تدريج زبان فارسي را آموختم و از اشتباه گفتن ترس ندارم چون دفعه بعد آن را اصلاح خواهم كرد.

- چه چيزي در ادبيات و قصه‌هاي فارسي براي شما جذابيت داشت كه عمر خود را صرف اين موضوع كرديد؟

- زماني كه دانشجو بودم پول كافي براي خريد كتاب نداشتم. تنها توانايي خريد كتاب از دست‌فروشان را داشتم. زماني كه كتاب‌ها را خريدم و خواندم متوجه شدم مضمون قصه‌ها را مي‌فهمم. در همين زمان متوجه شباهت‌هاي قصه‌هاي ايراني با آلماني شدم. مثلا كتاب «چهل طوطي» را خواندم. تقريبا با نيمي از قصه‌ها آشنايي داشتم و با خود گفتم شايد اين زمينه اشتراك در فرهنگ‌هاي متفاوت جذابيت داشته باشد، پس در اين زمينه تحقيق انجام دادم. پايان‌نامه فوق ليسانس خود را به «چهل طوطي» اختصاص دادم و به اين كار ادامه دادم. از قصه‌هاي چاپ‌شده (و يا جمع‌آوري‌شده) استفاده كردم و تصميم گرفتم در رساله دكتري خود به قصه‌هاي ايراني بپردازم.

- شما در جايي گفته بوديد از بين همه قصه‌ها «شنگول و منگول» را بيش‌تر دوست داريد؛ داستاني كه تقريبا همه آن را شنيده‌اند و يكي از اولين قصه‌هايي است كه خانواده‌هاي ايراني براي بچه‌هاي‌شان تعريف مي‌كنند. چرا اين داستان از بين قصه‌هاي پرشمار ديگر براي‌تان برجسته است و به آن علاقه داريد؟

- از چند لحاظ مورد علاقه‌ام است. اولين دليل آن است كه بيش از قصه‌هاي ديگر منتشر شده است و نشان از محبوبيت آن در نزد مردم دارد. دليل دوم به ريشه قصه برمي‌گردد. ريشه اين قصه به قرن پنجم ميلادي مي‌رسد. قصه يوناني كوتاه‌تر است و تنها اين بخش‌ها وجود دارد، زماني كه بز از خانه به بيرون مي‌رود و به بچه‌هايش مي‌گويد مراقب خودتان باشيد كه مبادا گرگ بيايد.

از نكاتي كه برايم جالب بود اين است كه معمولا در خاورميانه بز سه يا چهار بچه دارد. در ايران سه بچه به نام‌هاي شنگول، منگول و حبه انگور دارد. عدد سه را انتخاب كرده‌اند كه به معني كمال است. عدد هفت هم معناي كمال را دارد و در كشورهاي غربي نيز اصولا بز هفت بچه دارد و اغلب آن‌ها بي‌نام هستند. اما در حالي كه ساختار و اتفاقات قصه بيش‌تر شبيه به قصه يوناني است، به نظر من روايت‌هاي فارسي خيلي خوشمزه است، چون كه در قصه ايراني بز به سمت حيوانات درنده مي‌رود و بچه خود را از دست گرگ رهايي مي‌بخشد اما در غرب شكارچي اين كار را مي‌كند.

اولريش مارزلف

دليل سوم اين است كه هر قصه عاميانه‌اي پندي به همراه دارد اما پند اين قصه كوتاه است ولي در عين حال به چشم مي‌آيد. پند قصه اين است كه بايد مراقب خود بود و به حرف بزرگ‌ترها گوش داد و از آن‌ها اطاعت كرد. قصه‌اي ساده است كه ارزش نسبتا قوي دارد.

- آيا در زندگي شخصي خود براي فرزندان و احيانا نوه‌هاي‌تان از قصه‌هاي ايراني تعريف كرده‌ايد؟

- نوه كه ندارم ولي زماني كه بچه‌هاي من كوچك بودند گه‌گاهي اين كار را انجام داده‌ام. بيش‌تر از همه داستان كره دريايي را كه بيش‌تر مورد پسند پسران است براي پسرانم تعريف كرده‌ام.

- از نظر شما كه پژوهشگر هستيد، ديد آكادميك داريد و در زمينه داستان‌هاي «هزار و يك شب» تحقيق كرده‌ايد، سرمنشأ اين داستان‌ها به كدام كشور و فرهنگ بازمي‌گردد. تا جايي كه مي‌دانم شما معتقديد «هزار و يك شب» منشأ ايراني دارد.

- نه تنها من بلكه تمام پژوهشگران بر اين عقيده هستند كه منشأ ايراني دارد و براي اثبات اين موضوع اسناد تاريخي وجود دارد.

- بعضا از جانب برخي كشورهاي ديگر غير از اين مطرح مي‌شود و حتي عنوان كتاب به زبان انگليسي به نام «شب‌هاي عربي» ترجمه شده است. به نظر شما مي‌توان اين عنوان را تغيير داد؟ آيا راهكاري براي آن وجود دارد؟

- مساله‌اي پيچيده و مشكل است. من فرهنگ ايران و مردم ايران را دوست دارم. اما نبايد فرهنگ‌پرست بود. فرهنگ ايراني از فرهنگ‌هايي همچون هندي، عربي، تركي و ... تاثير پذيرفته است. از نظر پژوهشگران مساله منبع و منشأ در مقابل مساله تاثير از اهميت كمي برخوردار است و ريشه اين داستان‌ها هيچ اهميتي ندارد.

زماني كه خاورشناس فرانسوي آنتوان گلان در سال 1704 اين داستان‌ها را از زبان عربي به زبان فرانسوي ترجمه كرد، تنها نسخه ناقصي از «هزار و يك شب» در دسترس مترجم بود اما چون مخاطب به اين داستان‌ها علاقه داشت وي مجبور شد قصه‌هايي به آن بيفزايد. او براي اين كار از قصه‌گويي يك شخص سوري مسيحي به اسم حنا دياب استفاده كرد كه قصه‌هايي همچون علي بابا و علاءالدين از قبيل اين داستان‌ها هستند. اين قصه‌ها هرگز در نسخه‌هاي دست‌نويس وجود نداشت.

من بارها گفته‌ام كه عنوان فارسي كتاب به نام «شب‌هاي عربي» اشتباه است و نبايد به اين عنوان ترجمه شود چون به زبان فارسي معني ندارد. حتما بايد گفته شود «هزار و يك شب». در عين حال هيچ شك نيست كه هم زبان نسخه‌هاي قديمي «هزار و يك شب» و هم محيط قسمت اعظم قصه‌هاي آن عربي است چون متاسفانه از قصه‌هاي مندرج در اصل ايراني آن مجموعه هيچ اثري باقي نمانده است.

برخي از پژوهشگران بر اين عقيده هستند قصه‌اي كه ريشه‌اي از جادو داشته باشد ايراني است. اما من قبول ندارم چون در عرب‌هاي قبل از اسلام، هندي‌ها و ديگر كشورها هم جادو وجود داشت.

- به جز قصه‌هاي ايراني، به شعر علاقه داريد؟

- من نثر را دوست دارم و به شعر كم‌تر مي‌پردازم.

- به جز نثر و قصه ايراني، چه شاخصه‌اي از ايران در ذهن شماست؟

- از حدود 20 سال پيش در زمينه‌اي تحقيق كردم كه ريشه‌اش به قصه‌ها و داستان‌هاي ايراني بازمي‌گردد. در زمان قاجار تعدادي كتاب‌ها را با تصوير چاپ كردند. زماني كه مي‌خواستم متن قصه‌هاي چاپ‌شده در دوره قاجار را به دست بياورم و اطلاعات بيش‌تري در اين زمينه كسب كنم، متوجه شدم در اين مقوله كم كار شده است. مجبور شدم خودم در اين زمينه كار كنم و كم و بيش هم متخصص تاريخ چاپ در ايران شدم. كاري كه از ابتدا تا كنون برايم جذابيت دارد كار تصوير چاپ سنگي است. اوايل اين نوع تصاوير هنوز تحت تاثير نقاشي سنتي بود و به تدريج تحت تاثير نقاشي اروپايي قرار گرفت. در حال حاضر برنامه پژوهشي داريم كه مهم‌ترين نقاش دوره قاجار در كتاب‌هاي چاپ سنگي به اسم ميرزا علي قلي خوئي مورد بررسي و شناسايي قرار گرفته است.

- به جز قصه‌هاي عاميانه، ادبيات معاصر را خوانده‌ايد؟

- گاهي مي‌خوانم. در زمان دانشجويي كارهاي صمد بهرنگي و جلال آل احمد را خوانده‌ام.

- چه ويژگي‌اي از مردم ايران توجه شما را به خود جلب كرده است؟

- زماني كه انسان شيفته چيزي مي‌شود، يافتن دليل اين شيفتگي مشكل است. من شيفته فرهنگ و مردم ايران هستم. از جهتي كه هم دور است و هم نزديك. دنياي ناشناخته‌اي است كه واقعا جذاب است. زماني كه به ايران مي‌آيم خوشحال مي‌شوم. مردم ايران مهربان و مهمان‌نواز هستند و باعث خوشحالي من است كه دوستان ايراني دارم. زماني كه به ايران نمي‌توانم بيايم ناراحت مي‌شوم.

اولريش مارزلف

- ظاهرا شما به سياست علاقه نداريد؛ آيا اين‌طور است؟

- چرا، علاقه كه ندارم. اما سياست را چه دوست داشته باشيم چه نداشته باشيم در زندگي ما نقش مهمي دارد و بايد متوجه مسائل بود و پيگير اخبار هستم.

- سينماي ايران را با توجه به جشنواره‌هاي خارجي كه فيلم‌هاي ايراني در آن‌ها حضور دارند چقدر مي‌شناسيد؟

- گاهي اوقات فيلم‌هاي ايراني را در جشنواره‌هاي برلين و ژنو دنبال مي‌كنم. فيلم‌هاي ايراني در اين جشنواره‌ها مورد استقبال قرار گرفته است و جوايز بين‌المللي كه مي‌برد نشان از قوي بودن فيلم‌ها دارد.

- در حال حاضر مشغول چه كاري در حوزه ادبيات هستيد؟

- هنوز كارمند دايره‌المعارف قصه هستم كه طي 30 سال اخير به زبان آلماني منتشر شده است. يك نسخه از آن را به دانشگاه تهران دادم. در اين دايرة‌المعارف اطلاعات بين‌المللي وجود دارد و در چهارچوب چهارهزار مقاله از قصه‌هاي بين‌المللي، فرهنگ‌ها و قصه‌شناسان و اسناد مختلف است. سال گذشته آخرين بخش اين دايرةالمعارف تمام شد و در حال حاضر به فهرست‌نويسي رسيده است كه تا پايان سال جاري به اتمام خواهد رسيد.

در آينده به مدت سه سال قرار است درباره تاثير قصه‌هاي خاورميانه بر ادبيات شفاهي غرب پژوهش و تحقيق كنم. يك كتاب پژوهشي با اين مضمون خواهم نوشت. در اين كتاب به اين‌كه كدام قصه‌ها از شرق آمده‌اند، به كشورهاي غربي منتقل شده‌اند و چگونه تحول و تغيير يافته‌اند تا رسيده‌اند به ادبيات شفاهي، پرداخته خواهد شد.

- طي اين سال‌ها كه درباره قصه‌هاي ايراني كار مي‌كنيد از همكاري و حمايت نهادهاي مختلف برخوردار بوده و هستيد؟

- تنها آرزوي من اين است كه به من ويزاي 20 ساله بدهند تا بتوانم به راحتي از كتابخانه‌هاي مختلف ايراني استفاده كنم و بيش‌تر با پژوهشگران و دوستان ايراني در ارتباط باشم.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

بازدید : 256
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بالاخره عكس واقعي از سردار رئيسعلي دلواري كشف شد

با تلاش هاي بسيار آقاي سيد باقر هاشمي يكي از شهروندان فرهنگ دوست بوشهري و همت رايزن سفارت ايران در برلين بالاخره عكس واقعي «رئيسعلي دلواري» كه صد و هشت سال قبل در تنگستان گرفته شده بود يافته و استخراج شد.


سيدباقر هاشمي گفت: اين عكس از آرشيو سياسي شهرداري شهر «زالتسگيتر» با مديريت «كلائوديا بولر» در ايالت «نيدرزاكسن» آلمان به‌دست آمده است. اين تصويري واقعي از شهيد رئيسعلي دلواري است كه با استناد به مقدمه كتاب (ويلهلم واسموس) نوشته هندريك گروو تروپ، ترجمه فاطمه تركمان و حميد ميرزا آقا كشف و در آرشيو سياسي شهر زالتسگيتر آلمان به عنوان ماترك شخصي او نگهداري مي‌شود كه ما به محض اطلاع از اين موضوع جهت تهيه آن اقدام كرديم.

رايزن فرهنگي ايران در سفارت برلين، سيدعلي موجاني در روند به‌دست آوردن اين عكس بسيار به ما كمك كردند و بعد از آنكه عكس را به ايران آورديم نيز عكس را به بنياد ايرانشناسي شعبه بوشهر برديم و از دكتر مشايخ (بنياد ايرانشناسي شعبه بوشهر) نيز مشاوره گرفتيم. اين عكس به تائيد بسياري از پژوهشگران تاريخي بوشهر رسيده است.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 164
  • بازدید کلی : 16602
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه